Dansen aan zee - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Edwin Wijlen - WaarBenJij.nu Dansen aan zee - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Edwin Wijlen - WaarBenJij.nu

Dansen aan zee

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

05 November 2007 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Om te beginnen wil ik iedereen bedanken voor alle reacties tot dusver. Van berichten op deze site tot mailtjes en sms-jes. Van mensen die ik jaren niet heb gesproken tot mijn beste moat’n, van een simpele ‘hoe issie daar’ tot de belangrijkste voetbaluitslagen: dank valt jullie ten deel. Het doet me meer dan goed om met het Hollandse in verbinding te staan en op de hoogte te worden gehouden van alle (on)zin duizenden kilometers verderop.

Nu is het enige tijd geleden dat ik iets van me heb later horen via dit medium, dus aan inspiratie voor een nieuwe update geen gebrek. Uiteraard zou ik kunnen schrijven over mijn stage, het feit dat ik nu dagelijks naar het emiraat Ajman moet voor de werkzaamheden aan een schip of over een avond doorhalen met een stel Zuid-Amerikanen. Maar om alles in perspectief te laten, sla ik dit gemakshalve over gezien het feit dat er belangrijkere zaken op de wereld zijn. Want afgelopen woensdag was het zover: Lon kwam langs voor een bezoek aan Dubai voor een halve week! De afgelopen vijf weken zijn omgevlogen, maar toch was het een vreemde gewaarwording. Lon en ik zijn de luxe gewend dat we niet langer dan twee weken zonder elkaar zijn geweest de afgelopen (bijna) twee jaar. En die twee weken stonden we allebei met een snowboard onder onze voeten in de Alpen. Maar hoewel het afscheid nemen even slikken was op Schiphol vijf weken geleden, sleepte de stad en de mensen me dusdanig mee hier, dat ik veelal niet de tijd had om te beseffen dat ik toch echt alleen was.

Afgelopen woensdag kwam Lon aan op Dubai International Airport, waar we opzichtig ingehouden (uitbundige vliegveldscènes + Arabische toeschouwers = stront aan de knikker) elkaar moesten groeten. Vanaf dat moment is de tijd als een film voorbij geflitst. De terugvlucht was de maandag erna en als volleerd touroperator heb ik geprobeerd Lon de stad te laten zien. En in ‘slechts’ een halve week hebben we teveel gedaan om in één verhaal te proppen. Tevens hebben we ook de kant samen beleefd van de Verenigde Arabische Emiraten die je liever niet meemaakt. Want donderdag is ons snorkelavontuur in het water gevallen (of uit het water gebleven). De Lonely Planet raadde Khor Fakkan namelijk aan als hèt strand om met bril en tuit te badderen. Aangekomen na een rit van 2,5 uur viel ons de onvriendelijkheid van de gasten in het restaurant waar we aten al op. Eindelijk op het strand liggend bleek waarom. Want nog geen 10 minuten in zwemkleding, stond er keurig de plaatselijk oom agent bij ons. Hij riep mij bij zich en drukte me een folder onder mijn neus. Hier stonden de regels in Sharjah. “Sharjah? Ik dacht dat we in Fujeirah waren”, verbaas ik me. Verschil? Nou, nogal. Waar Fujeirah toeristisch is en men berekend is op Westerlingen, mag je in Sharjah officieel als ongetrouwd nog niet eens samen in één auto zitten. Probleem? Het viel mee. Hij maakte ons duidelijk dat we niet in badkleding op het strand mochten liggen. Tja, de logica ontgaat me hier volledig van, want wat moet je anders op het strand? Maar luisteren naar de bromsnor leek meer verstandig dan bijdehand doen. Na excuses en nederig opstellen, zijn ‘me and my wife’ (leugentje mag dan best) verder gereden en hebben we er maar een trip langs de kust van gemaakt.

‘s Avonds is een bezoekje gebracht aan de 360. De club ligt in de zee ongeveer 100 meter van de kust en is niet overdekt. "Dansen aan zee" van Blof (met streep door de o) krijgt een nieuwe betekenis. Bovendien biedt het een fantastisch uitzicht over de stad en op Burj Al Arab, het zeven sterren hotel van Dubai. Vrijdag had ik daar als verrassing een high tea geboekt voor die middag. De bevestigingsmail van dit hotel vraagt standaard of je in een Rolls Royce wil worden opgehaald. Alsof het om Laundry Service gaat. Ik besloot, mede met het oog op de financiën, toch maar met de Corolla te gaan. Het ongewassen huurblik viel behoorlijk uit toon tussen de meest exclusieve bolides en limo’s. Het hotel is ongelooflijk indrukwekkend: aan deze ‘bling bling’ kan 50 cent een dikke punt zuigen. Het woord ‘over the top’ is werkelijk op alles van toepassing. Men wil de bouwkosten van het hotel niet bekend maken, maar de schatting is dat de Burj de komende 400 jaar volgeboekt moet zijn voordat breakeven is bereikt. En dat bij kamers die beginnen vanaf 1000 euro. Een aantal Souks zijn zondag nog bezocht in het oude gedeelte van Dubai. Het andere gezicht van de stad komt dan naar voren. Armoede, achterstand en bijna geen Westerlingen. De Pakistanen en Indiërs zaten Lon met hun ogen uit te kleden overal waar we liepen. De kwijl wisten ze tot mijn verbazing nog binnen te houden. Toch was het de moeite waard om door de ‘Gold Souk’ (Sir, fake watches? Breitling, Rolex, Festina…) en Old Souk (Madam, fake handbags? Gucci, Prada, Louis Vuitton…) te lopen, waar getracht wordt alle namaak bagger je aan te smeren.

Maandagochtend ging om 4:30 helaas alweer de wekker en moesten we richting het vliegveld. Lon naar Amsterdam en ondergetekende had een retourtje Muscat wegens visumproblemen. Het was heerlijk om elkaar weer te zien, iemand om je heen te hebben die je zonder woorden al begrijpt en in het enorme bed niet alleen te slapen. Je wordt weer met je neus op de feiten gedrukt wat je allemaal hebt gemist de afgelopen tijd. Achter de douane nemen we afscheid (wederom gepast, want de wiskundige formule van boven verandert niet). Ik loop weg bij de boarding ruimte en even heb ik vreselijk de pest in alles. Ik kijk nog even naar het vliegtuig van de KLM, die bijna vertrekt. Nog 7 weken voor we elkaar weer zien… Sjokkend naar Gate 7 voor mijn eigen vlucht, blijft een vrouw met haar karretje haken aan het einde van de lopende band. De Arabieren stuiteren met een ware kettingbotsing op elkaar. De lopende band draait gewoon door en zorgt voor nieuwe aanvoer. Mijn humeur klaart alweer iets op. Als ik het vliegtuig instap, dringt nog iets anders tot me door: nog maar 7 weken en dan zit het er hier alweer op… Genieten man, aansteller!

  • 05 November 2007 - 17:48

    Esther KK:

    Dag Edwin, heerlijke verhalen weer. Die komende zeven weken lukken je wel; de batterij is weer even opgeladen. Veel plezier!!! Xx

  • 05 November 2007 - 18:53

    Bruil:

    kusje

  • 05 November 2007 - 18:54

    Stephanie En Peter:

    Hey Ed,
    Goed om te lezen dat je het daar zo lekker hebt man.Wij kunnen ook niet wachten tot de zeven weken om zijn want dan zie we elkaar in SEOUL!!!!
    See you soon,
    Kus Steef en Peet

  • 05 November 2007 - 18:59

    Valérie:

    Zeker weten nog genieten, het is alweer voorbij voordat je er erg in hebt!! Dit begin ik me nu ook steeds meer te beseffen hier! Aan de foto's en het enthousiasme van je verhaal te zien hebben jullie in elk geval een fantastische week gehad! Veel plezier nog! Cheerio! xx

  • 05 November 2007 - 19:05

    Syl.:

    Edwin..
    Super vet verhaal!!!

    Dikke kus

  • 05 November 2007 - 19:13

    Bas:

    En zo is het... geniet ervan zoals ik van je verhalen geniet! Yallah!!

  • 05 November 2007 - 19:38

    Donny:

    Eddie, geniet nou nog ff in de zandbak! En weet, in gedachten houd ik je handvast!

    xxx

  • 05 November 2007 - 20:40

    Rinus:

    Heeej Kerel,
    Mooi werk daar zie ik! Geniet er van :)
    Groetn,
    Rinus

  • 05 November 2007 - 21:16

    Aniek:

    Wow, wat een mooi verhaal weer, en wat een prachtige foto's. Geniet inderdaad nog maar even van de tijd die je er zit, er zijn heel veel mensen die stinkend jaloers op je zijn! :)
    x Aniek

  • 05 November 2007 - 21:32

    Erik-Jan:

    Prachtig verhaal! Ik heb ook weer genoten :)

    Was zaterdag een mooi afstudeerfeest van Rik maar dat heb je vast al gehoord! Man wat ging daar een bier door, schandalig!

    Geniet er van en spreken elkaar!!!

    kusje

  • 06 November 2007 - 06:53

    Miranda:

    Hey Edwin,
    Wat een verhaal weer! Super om te lezen! Geniet er nog van die 'laatste' zeven weken...!
    X

  • 06 November 2007 - 09:37

    Steef&Peter2:

    haha noaber, daar begint het mee he, "me and my wife". Als ze daar van dezelfde trouwkapelletjes hebben als in Vegas vrees ik het ergste over 7 weekjes hahaaaa.
    Leonne ter Wijlen ej, volgend verhaal meld je ons toch niet dat we over 7 a 8 maandjes Theordorus Lucius Ter Wijlen gaan verwelkomen he!
    Graaf je nog ff 7 weekjes in dan zie ik je in S to the eoul!

  • 06 November 2007 - 09:39

    Anoniempje:

    Betreft bericht Esther triple K. Verander het woord batterij in pistool en opgeladen in ontladen, dat dekt de inhoud iets beter lijkt me.
    eeuJoe!

  • 06 November 2007 - 12:15

    Martin V V:

    Hier Freddie!

    Afgelopen weekend nog wat mooie foto's gezien van Dortmund, zal ze 's mailen. Feest van Rik was lachen, maar had wel verwacht dat je het fatsoen had gehad persoonlijk ff te zeggen dat je niet zou komen tegen je broer ;)

    Mail oe wa weer!

  • 06 November 2007 - 13:11

    Cas:

    Komt jouw personeel maar twee keer in de week?

  • 07 November 2007 - 12:02

    Manon:

    Wat verder doen op het strand? Wat dacht je van die mooie schep gebruiken die je hebt gekregen... duhuh...
    Klinkt allemaal supervet Edje! Genier er nog lekker van!

    Dikke kus van mij...

    oja, die nep-shit kunnen wij (ik) wel waarderen, ik dacht zelf aan een tas, wat jij??? :)

  • 07 November 2007 - 19:45

    Bert:

    Lief stel,
    Doet me goed te lezen dat jullie het zo mooi hebben gehad.
    De komende weken blijven genieten en dan op naar Seoul.
    Als dat allemaal voorbij, zijn jullie een hele ervaring rijker en klaar voor het vervolg.
    Groeten Bert.

  • 08 November 2007 - 11:16

    Ankie:

    Edwin, weet je zeker dat je geen schrijver/columnist wil worden, geweldig!
    Geniet er nog van!

  • 08 November 2007 - 21:01

    Judith:

    Kom maar door met die verhalen! Erg leuk om te lezen!
    liefs Judith

  • 11 November 2007 - 22:14

    Lindy:

    Edje!

    Lekker hoor! Ben jaloers op jullie ;) Jij kan er weer even lekker tegen aan, nog 7 weekjes te gaan en dan zit het harde werken er alweer op en gaan jullie op naar de volgende reis! Zet hem nog even op daar en niet te zwart worden want ik heb begrepen dat hoe zwarter je wordt, hoe lager je status is.

    Liefs

  • 15 November 2007 - 15:08

    Vlietman:

    Yoo Edwin,

    Ik wil in die weken dat je er nog bent op een gegeven moment wel een fotoshoot van de straat zien op je site! Dan ga je dus op een plek staan waar heel veel mooie auto´s langskomen en foto´s maken. En dan geen lullige ML500 ;)

  • 19 November 2007 - 21:15

    Vincent:

    Hey edwin! Hoezut!? Ik hoorde van ma dat je daar was en gaf mij deze url. Gaaf man daar in dubai vette foto's!!! Je ouders waren in Zwolle vandaar dat ik hier nu een berichtje aan het typen ben. ;) Wat ben je aan het doen dan? gat boren en olie zoeken zeker? Ik denk dat je net telaat bent m8! :P Nee gekheid. Echt goeie ervaring lijkt me dat. Ik zit nu nog steeds in Utrecht en werk bij de footlocker in Hilversum nu. Wel weer leuk hoor met een nieuw team alleen kost weer veel energie om ze toch weer wat beter te laten worden. Verder ligt er een grotere winkel in het verschiet. Ik heb in het spreekwoordelijke wandelgangen gehoord dat ze me gaan vragen voor "monster store" Den Haag als dual manager. Spannend!!! wel veel meer werken word dat :S maarja dat is dan een keuze die ik dan ga maken. Dus Succes! en veel plezier! Ik spreek je!

    groetjes Vincent

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2009

Life in Scotland

10 Oktober 2008

Glesga!

09 Maart 2008

Afscheid uit het paradijs

29 Februari 2008

You buy something!

10 Februari 2008

Stil...
Edwin

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 818
Totaal aantal bezoekers 49940

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: