An die Arbeit - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Edwin Wijlen - WaarBenJij.nu An die Arbeit - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Edwin Wijlen - WaarBenJij.nu

An die Arbeit

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

19 November 2007 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

"Time flies…when you’re working your ass off.” Deze verkrachting van een oud Engels gezegde is meteen indirect de verklaring waarom er twee weken geen nieuws van het front was. Het was druk ‘at the office’ en op mijn vrije dag lig ik liever niks te doen op het strand dan dat ik achter mijn laptop zit te peinzen over een nieuw verhaaltje voor het slapen gaan voor mijn trouwe kijkbuiskinderen. De tijd vliegt voorbij en dat geldt vooral voor dat ene schamele dagje weekend. Met vrijdag als baaldag is de donderdagavond/-nacht de enige gelegenheid het alcoholquotum niet te doen vervallen naar een nog treuriger dieptepunt. Vrijdag doet het dan vooral pijn; een avond stappen en een hele week werken met niet meer dan 6 uur nachtrust zijn de ingrediënten voor een flinke bak brakheid. Doordeweeks gaat om 5:50 de onvermijdelijke wekker en zelden ben ik voor 19:30 weer thuis van het werk. Menig work-o-holic zonder sociaal leven zou trots op me zijn.

Mijn werkzaamheden hier behelzen vooral één project, namelijk het schip de Volvox Iberia. Deze sleephopperzuiger (in Dubai gebruikt voor de landaanwinning voor o.a. de Palm-eilanden) ligt nu in het dok om te worden omgebouwd, zodat de productie van het schip omhoog gaat en er meer kan worden omgezet. De scheepswerf waar de dokking plaatsvindt, ligt in Ajman. Dit emiraat ligt ten noorden van Sharjah op een dik uur rijden heen en ‘s avonds hetzelfde stuk asfalt weer terug. Maar met “Neill and Vicky in the morning” op Channel Four is dit prima af te leggen. Toch blijft de afstand groot en met de verkeersjungle in Dubai zijn de spitsuren een gekkenhuis, waar menig Nederlands TBS-kliniek schril bij afsteekt. Toen ik op een alledaagse avond rond 19:00 naar huis reed, gebeurde dan toch het onvermijdelijke. Want wie kan er nu zoveel kilometers (gemiddeld een kleine duizend per week) rijden zonder schade in Dubai? Juist. Op één van de grotere snelwegen schoot een vrachtwegen naar links op een plek waar vrachtwagens überhaupt niet in mogen halen. Zijn snelheid lag rond de 40 km/uur, die van ondergetekende een kilometer of 80 hoger. Het gevolg: vol in ankers, claxon ingedrukt en op godszege hopen dat de bumperklevende Indiër achter je zijn bril op heeft. Waar ik nog op tijd snelheid kon minderen voor de vrachtwagen, deden de gierende banden achter mij al het ergste vermoeden. Een klap tegen mijn achterbumper was het gevolg.

De regel in Dubai is dat bij elk ongeluk politie moet komen om de schade op te nemen (anders ben je strafbaar). Na drie kwartier kwam de politie uit tegenovergestelde snelwegrichting polshoogte nemen. Omrijden doen ze bij de plaatselijke pet niet aan, want oom agent parkeerde zijn auto op de vluchtstrook aan de andere kant en stak keurig de zesbaanssnelweg te voet over. Zichtbaar teleurgesteld en geirriteerd over de kleine hoeveelheid schade (dat ‘ie daar zijn sirene voor had misbruikt…) schoot de snor weer de snelweg over om de formulieren in te vullen. Ik kreeg het welbekende groene formulier, wat betekent: onschuldig en dus geen gezeik. Enige minpuntje was dat wij de formulieren bij hem moesten ophalen… Aan de overkant van de snelweg. En dat was direct het meest gevaarlijke aan het hele incident.

Het werk in Ajman loopt nu voorzichtig op zijn einde: het schip ligt bijna klaar om weer uit te varen en verder te werken aan één van de projecten hier. De grootste bezigheid van Van Oord is het werk aan het derde en grootste palmeiland: Palm Deira. De stam van dit eiland wordt ongeveer 14 km lang en ook de eilanden onder deze palm (Deira Islands) zijn in aanbouw en gruwelijk van omvang. Om een indicatie te geven: de oppervlakte van de landaanwinning voor alleen al de Deira Islands bedraagt de omvang van de stad Parijs (kijk voor meer informatie op www.vanoord.com >> Projecten >> Midden-Oosten). Dit is niet te bevatten zonder het zelf te zien. De grootte van de schepen, de kracht waarmee het zand wordt opgespoten en de immense omvang van de projecten gaan elk voorstellingsvermogen te buiten.

Afgelopen vrijdag heb ik overigens nog de tijd gevonden om naar de autoshow te gaan hier in Dubai. En waar in Nederland de AutoRAI vooral wordt bezocht door 18-jarigen met Honda Civic-complex en dito verlagingskit, die in de rij staan voor Spyker, gaat het er hier iets anders aan toe. De beurs puilde uit van de exclusieve sportauto’s: geen Opel te vinden in één de acht hallen. Het was Ferrari, Porsche, Maybach, Aston Martin en Lamborghini dat de klok sloeg. Het overgrote deel van de bezoekers was Arabier; tot dusver de grootste kudde Arabieren die ik heb mogen aanschouwen met eigen ogen. En dus werd er gekocht alsof het om Fiat Panda’s ging. Dat dit land veel mensen herbergt met teveel geld op te jonge leeftijd, onderstreepte deze beurs eens te meer. [Fiona Hering-modus] Voor de liefhebbers: matte lak gaat het helemaal worden in 2008 voor de exclusieve sportwagen [/Fiona Hering-modus].

En zo is het stiekem alweer half november. Sinterklaas is hier van het weekend al langsgekomen, maar na slechts één middag moest de bebaarde oude baas alweer richting Nederland. Onvoorstelbaar hoe die oude knar het voor elkaar krijgt in één dag naar Nederland te varen… Bijna twee-derde van mijn tijd hier zit er al op. Ik vermaak me nog altijd uitstekend en het weer is Goddelijk met hoofdletter G, want overdag wordt keurig de 30 graden aangetikt en vrijdag is het genieten op het strand. Maar als ik zaterdagavond na elven uur richting mijn bed ga, ben ik in gedachten stiekem even in Twente. Een avond ongegeneerd pils en plezier op fietsafstand; sommige dingen zijn echt niet te vervangen…Vrienden, we houden contact en jullie worden gemist.

  • 19 November 2007 - 21:57

    Tys:

    Edje!
    mooie verhalen weer kerel..
    niet te jaloers zijn op iedereen hier, denk dat de meesten meer jaloers zijn op jou hoor ;)
    Ik wel althans ;)
    Ik spreek je wel weer ofzo!
    Groet'n van de gast uit Gouda (momenteel echter in Borne)

  • 19 November 2007 - 22:15

    Pa:

    Opnieuw een leuk verhaal Edwin.

    Prachtige auto's helaas nog niet binnen jouw bereik. Dus alleen kijken maar niet aankomen!

    De foto's van baggerwerk zijn indrukwekkend.

    Het is goed om te lezen dat jij het prima naar je zin hebt. Houden zo en wij blijven genieten van je verhalen.

    Hopelijk zien we elkaar binnenkort!

    Groetjes Pa

  • 19 November 2007 - 23:34

    Lindy:

    Hee Edje!

    Goed om te horen dat het allemaal goed gaat daar... Hier gaat het ook allemaal z'n gangetje alleen ben ik dat koude weer toch wel een beetje zat dus ben blij dat ik over een aantal weekjes ook in de zon zit. Natuurlijk viel er niet te verwachten dat je zonder autokrassen uit dubai zou komen dus daar heb je je dan ook direct heel netjes niet aangehouden. De Aston Martin V8 is trouwens echt veel te mooi, hier in mijn hoofd hoor ik alleen nog maar stemmetjes "IKKE HEBBEN" roepen! Nog een paar jaartjes... Ed, zet hem nog even op en kijk uit naar je volgende verhaal!

    x

  • 20 November 2007 - 05:40

    Jan-Jaap:

    Ongegeneerd pils en plezier op fietsafstand; ik zeg Amen!

    Dubai en Cali lijken best op elkaar...

    Mooi verhaal weer!
    Rustig aan!

  • 20 November 2007 - 07:16

    Daphne:

    Pikorni!
    Wat een onwijs leuk verhaal om te lezen!!
    Gaaf dat t je zo goed gaat! Had ook nie anders verwacht! ;)
    Ik wens je nog heeeel veel plezier!!

    Dikke (K)

  • 20 November 2007 - 08:27

    Haan:

    Heey Eddie, wat ongelooflijk gaaf die boot van je (nee niet die auto's ;))!
    In de ochtend trouwens al eens 'G-flirty at 8.30' gehoord? Echt geniaal! Is zoals de titel al enigszins doet vermoeden rondom de klok van half 9... en is niet op radio vier maar op de Arabische equivalent van Slam FM... hihi. Cheers! Yallah!

  • 20 November 2007 - 09:39

    Mollink:

    Ha Edje,

    Mooi dat je daar real-life Frogger op de snelweg kan spelen. Wederom weer een mooi verhaal. Een welkome afwisseling van een gesapig dagje werken met een treurig uitzicht op de A28 hier in Zwolle.

    Groeten Mollink

  • 20 November 2007 - 10:02

    Donny:

    Eddie kil, neem dat weer mee als je weer terugkomt naar nederland alsjeblieft!! Mooie foto's! groeten!

  • 20 November 2007 - 12:35

    Travaille:

    Unieke foto's Ed

  • 20 November 2007 - 13:34

    Lon:


    Edje,

    Nice pictures! Vooral die Aston Martin V8 Vintage Roadster vind ik wel wat (kerstcadeautje....of huwelijkscadeau...(speciaal voor Travaille) :P)

    Nog fijn genieten daar én van het weer, want over exact 5 weken gaan we samen de kou in..brrrr (met gemiddeld max. van 0 graden en min. van -5!!!)

    Hennig an doen he?!

    Dikke kus van mij!

    PS.....Nog maar 5 weken:)!!

  • 20 November 2007 - 15:23

    Marco:

    Een mat zwarte Ferrari is gewoon zonde. Wanneer pas je je trouwens aan de lokale klederdracht aan?

  • 20 November 2007 - 15:36

    Rudy:

    nog een kusje dan maar. En ditmaal een biertje erbij. Ook hier word je gemist knul.

  • 22 November 2007 - 15:35

    Hester:

    Hee Edwin,

    Elke keer weer een topverhaal van jou... Gelukkig heb je het nog steeds mooi en dat ene dagje in de week vrij is toch meer dan genoeg??? We missen je hier ook, dus als je terug bent meteen een avondje zuipen en op de fiets terug (wat leven we toch in een mooi land!)

    xxx Hester

  • 23 November 2007 - 16:34

    Erik-Jan :

    WAUW!! Hier zat ik dus op te wachten he!! Ik ben zoo jaloers dat jij ze nu in het echt hebt gezien! De mooiste auto´s ter wereld!!

    Geniet er nog even van want het is zoo voorbij!!

    Gisteren nog even bij de Dolle minaas geweest en lekker gegeten en biertjes gedronken! Dan mis ik je wel weer!! We houden contact! Laters!!

  • 24 November 2007 - 12:26

    Cis:

    Gelukkig dat het goed is afgelopen met die vrachtwagen...zat ff met spanning te lezen!..de tijd vliegt, oondanks dat je veel moet werken..probeer ook lekker te genieten (een kans om zo'n tijd in het buitenland te leven krijg je immers niet vaak in je leven)...

    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2009

Life in Scotland

10 Oktober 2008

Glesga!

09 Maart 2008

Afscheid uit het paradijs

29 Februari 2008

You buy something!

10 Februari 2008

Stil...
Edwin

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 49940

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: