Levenslust - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Edwin Wijlen - WaarBenJij.nu Levenslust - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Edwin Wijlen - WaarBenJij.nu

Levenslust

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

28 November 2007 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Voordat je een half jaar naar het buitenland vertrekt, blijken er verdomd veel mensen te zijn die je graag gedag willen zeggen. Vrienden onder het genot van koude Aldi-pils, familie middels de afhaal Chinees, kennissen met een telefoontje, vagere kennissen over de digitale snelweg en ga zo maar door. De setting is relaxed, verhalen vloeien rijkelijk en de tijd vliegt. Een afscheidsfeest blijkt vaak minstens zo gezellig als een thuiskomst feest. Ook mijn oma ging ik voor mijn vertrek uiteraard nog gedag zeggen. Veel kwam ik niet bij haar, maar als ik ging, verliet haar huisje altijd met een glimlach. Ze was alert, wars van klaagzangen, wist precies waar je mee bezig was en had een onstilbare interesse in je. Ondanks handen vol kleinkinderen en achterkleinkinderen vergat ze met haar 87 jaar praktisch niets. Een hartverwarmende persoonlijkheid en bovendien zorgzaam zoals alleen oma’s dat kunnen zijn.

Voor mijn vertrek wilde ik haar uiteraard nog even gedag zeggen. Maar Oma was al een tijdje zichzelf niet meer. Het lichaam ging steeds heftiger protesteren met de tijd en de echte zin in het leven boette elke dag in aan terrein. Dat merkte ik die dag van het laatste bezoek nog meer dan daarvoor, ondanks dat ze haar best deed het te verbergen. “Wanneer ben je weer terug mien jong?”, vroeg ze toen ik mijn jas aantrok en richting de deur liep om weg te gaan. “Half jaartje; dat is zo voorbij”, probeerde ik nog. Maar het onvermijdelijke woord kwam eruit: “Dan ben ik er niet meer…”, leek ze me te waarschuwen. Of te beloven, ik weet niet wat ze bedoelde. Ik keek haar aan en voelde diep van binnen dat ze gelijk zou krijgen. Mijn Oma was haar belangrijkste remedie tegen het naderende einde aan het verliezen: de levenslust die haar zo kenmerkte, brokkelde steeds verder af. Ze had het leven wel gezien en in haar leven had ze alles al meegemaakt. Een tijd van komen en een tijd van gaan, zoiets.

En natuurlijk hoopte ik dat ze haar spirit weer zou hervinden en op zou bloeien. Maar ik wist in mijn achterhoofd dat het ijdele hoop was. En zo werd ik in de nacht van woensdag op donderdag 22 november gebeld door mijn vader. Zijn moeder, mijn oma had haar laatste adem uitgeblazen. Na een kort ziektebed van twee weken was ze in het bijzijn van haar kinderen pijnloos heengegaan. Ze wilde opa wel weer zien, had ze nog gezegd. De pest dat ik zo ver weg zit nu, de pest dat ik niet samen met de rest van mijn familie kan zijn, de pest dat ik niet nog even afscheid kan nemen, de pest dat ik mijn ouders niet kan ondersteunen. Even de pest in alles. Vooraf was ik er bang voor dat mijn oma er tussenuit zou knijpen na mijn vertrek. Die angst is uitgekomen. Het leven is dan even flink fucked up.

Maar die zwarte 18 september in 2006 heeft mij in dat opzicht een wijze levensles geleerd. Over oneerlijkheid en de willekeur van het komen en gaan. Natuurlijk ga ik dat lieve mensje missen. Maar ergens voel ik opluchting en dankbaarheid. Mijn oma is nooit ernstig ziek geweest en heeft 87 jaar mogen worden. Bovendien is ze pijnloos heengegaan en was ze er zelf klaar voor. Ik heb 23 jaar van mijn oma mogen genieten; dat is maar weinig mensen gegeven. En nu heeft ze gekregen waar ze naar verlangde: eeuwige rust. Als mijn tijd ooit komt, teken ik voor eenzelfde scenario. Afgelopen maandag is ze begraven op de manier zoals het zelf graag had gewild.

Het meest lastige vond ik dat ik mijn ouders niet echt kon ondersteunen de afgelopen tijd. Maar hun trip (die al maanden staat gepland) naar Dubai vindt nog doorgang. Morgen komen ze aan op Dubai Airport. De situatie om ze te ontvangen is totaal anders dan verwacht en gehoopt. Maar het moment kan ironisch genoeg niet beter. Ik heb flink getwijfeld of ik dit verhaal online moest zetten. Maar uiteindelijk gaf de doorslag dat ik niet op dit medium kan doen alsof er niets gebeurd is. Als ik mijn weblog gebruik om mijn belevenissen te delen, dan hoort dit helaas er bij. Hoe vreemd het ook voelt.

  • 28 November 2007 - 20:50

    Karin :

    Hey Edwin,

    Touchy verhaal, erg mooie woorden!

    Gecondoleerd!

    Groetjes,

    Karin
    (ex-huisgenoot van Rik)

  • 28 November 2007 - 20:52

    Syl.:

    Gecondoleerd lieve Edwin!!!

    Kus Syl.

  • 28 November 2007 - 22:50

    Marco:

    Gecondoleerd Edwin, wel goed dat je ook dit via je log kunt en wilt delen. Veel sterkte gewenst.

    Marco

  • 29 November 2007 - 06:04

    Karlijn:

    Hé Edwin, tja.. dan is zo ver weg zijn in een keer een stukje minder leuk. Maar toch fijn dat je je ouders al zo snel weer ziet nu. Veel sterkte voor de komende tijd!
    X

  • 29 November 2007 - 08:57

    Tys:

    Gecondoleerd Edwin, en sterke gewenst kerel. Je kunt het mooi vertellen!
    Tys

  • 29 November 2007 - 09:30

    Peter&Steef:

    Gecondoleerd kerel

  • 29 November 2007 - 09:35

    Valérie:

    He Edwin,

    Wat een mooie woorden! Hoezeer ik net nog met een grote grijns op mijn mond je vorige verhaal las, zo zit ik nu met een brok in mijn keel.

    Bij deze sterkte gewenst! En ga vooral door met schrijven! Ik vind het zelfs al bijna jammer dat je straks thuis bent en niet meer verder schrijft ;-)

    Liefs, Val

  • 29 November 2007 - 09:37

    Stephanie:

    Hey Ed,
    Gecondoleerd met je oma, echt zwaar shit man!!!
    Liefs Steef

  • 29 November 2007 - 10:02

    Hester:

    Hee edwin,

    Gecondoleerd! Hoop dat je een fijne tijd hebt met je ouders!

    Liefs Hester

  • 29 November 2007 - 10:22

    PBKKS:

    Gecondoleerd.
    Geniet van het tripje met je ouders...

  • 29 November 2007 - 11:28

    Alexander:

    He edwin,

    Had ff niet bijgehouden, maar geconcoleerd met je oma. Sterkte ermee.

    Verder nog bedankt voor je telefoontje/voicemail (stond onder de douche). Attent!

    Groeten

  • 29 November 2007 - 19:51

    Gré:

    Hoi Edwin,
    Fijn dat je nu even vertrouwde mensen om je heen hebt. Doe ze vooral de groeten en geniet samen.Inmiddels alles aan het afbellen daar aan het WEERDJE, zoals: rolstoel terug, licht-gas en water opzeggen enz. De dood kent ook humor. Cogas kabelmaatschappij condoleerde de familie en vroeg vervolgens op de kaart die ingevuld moest worden waar de vertrokken persoon naar toe was gegaan.Ik heb als nieuw adres maar ingevuld :IN DE Hemel: en als woonplaats : BOVEN:. Ik denk wel dat de familie het daar mee eens kan zijn.Postcode wist ik niet.

    Fijne dagen met jullie allen.

    Groet van Johan en Gré uit Ane.

  • 29 November 2007 - 21:41

    Aniek:

    Hee Edwin,
    wat een ontzettend nare gebeurtenis, en vreselijk inderdaad dat je er niet bij kon zijn. Gecondoleerd, gelukkig heb je gauw je familie om je heen om het te delen. Je hebt er- ondanks dat het zo verdrietig is - weer een mooi verhaal van gemaakt en inderdaad, het hoort ook bij deze tijd in het buitenland.
    Heel erg veel sterkte
    Liefs, Aniek

  • 30 November 2007 - 13:04

    Cis:

    He Ed,
    Gecondoleerd met je oma. Erg ontroerend en ik kan mij voorstellen dat het moeilijk voor je is dat je op zo'n moment niet bij je familie kan zijn. Zoals ik het lees heb je wel afscheid kunnen nemen van je oma en zij van jou, dat is byzonder!
    Het is knap van je dat je dit deeld met anderen, hoop dat je dat goed heeft gedaan. Fijn dat je ouders ff jouw kant op komen ook al is het anders dan gepland.

    Sterkte

    Liefs Ciska

  • 30 November 2007 - 14:38

    Bert & Thea:

    Lieve Ed,
    Natuurlijk gecondoleerd van ons beiden, maar zoals je je gevoelens beschreven hebt, ben jij en heel fijn dat je dat met je mogen delen.
    Geniet van het samen zijn met je ouders, geef ze een warme knuffel en zie dat als jouw ondersteuning, mooier kun je het niet geven.
    We spreken elkaar, Bert.

  • 02 December 2007 - 21:37

    Maarten De Geus:

    Al is het dan superlang geleden, ik plaats toch even een bericht.
    Sterkte, vooral door de afstand zal het moeilijk zijn, zoals je zelf al omschreef.
    (Ook sterkte aan je familie gewenst natuurlijk)

    Take care! groeten vanuit het zuiden.

  • 03 December 2007 - 20:00

    Erik-Jan:

    Edwin nog gecondoleerd. Je hebt een prachtig verhaal geschreven! Groeten aan je ouders en veel plezier samen!

  • 03 December 2007 - 20:09

    Reinhilde Schuderer:

    Beste Edwin,

    van harte gecondoleerd met het overlijden van je oma.
    Jouw ouders zijn onlangs bij ons op visite geweest en hebben al verteld dat het niet goed ging met je oma.
    Het is ook heel vervelend voor je dat je op dit moment er niet bij kunt zijn want je wilt niets liever op dit moment, maar zoals je zelf al schrijft heeft zij denk ik een goed en tevreden leven gehad. Dat geeft maar een klein beetje troost.
    Je ouders zijn nu bij je en dat is toch wel heel fijn. Jullie kunnen nu mekaar steunen en ik hoop dat jullie een mooie tijd hebben.

    Edwin, wat kun je mooi schrijven. Wie weet wordt dit nog je beroep.

    Ik wens je nog heel veel plezier in Dubai en als je ouders er nog zijn wil je ze dan de groeten doen van mij.

    Groetjes Reinhilde en heel veel sterkte

  • 04 December 2007 - 07:35

    Jan-Jaap:

    Sterkte kerel!

    je schrijft echt geweldig!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2009

Life in Scotland

10 Oktober 2008

Glesga!

09 Maart 2008

Afscheid uit het paradijs

29 Februari 2008

You buy something!

10 Februari 2008

Stil...
Edwin

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 49946

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: