Rood Baard op avontuur - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Edwin Wijlen - WaarBenJij.nu Rood Baard op avontuur - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Edwin Wijlen - WaarBenJij.nu

Rood Baard op avontuur

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

25 December 2007 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Kerst vieren in een Islamitisch land, dat gebeurt toch eigenlijk niet? In een normaal Islamitisch land inderdaad niet, maar in Dubai geldt dat alles anders is. En dus vliegt de nepsneeuw je hier om de oren en is elke Shopping Mall tot in de puntjes aangekleed met Kerst-meuk. De Mercato Mall heeft zelfs een aantal lilliputters ingehuurd en in elfjes-kostuum gehezen. Kortom: de Kerstgedachte viert hoogtij.

Afgelopen week was er bovendien een Islamtisch feest, wederom een “eat”. Met Eid-al-Fitr (het einde van de vastenmaand) in oktober waren we afgereisd naar Oman, met Eid-al-Adha van afgelopen week (het offerfeest) hebben we besloten hetzelfde te doen. Echter niet naar de bergen dit keer, maar naar de hoofdstad Muscat. Bij hoofdstad denk je al snel aan een metropool en drukte opgeperst in de massa, maar dat was bepaald niet het geval. De stad ligt aan de kust in de uitloop van het reliëf van de bergen en is daardoor opgedeeld in verschillende stukken. Er loopt één grote weg langs en eigenlijk heb je meer het gevoel dat het een verzameling grote dorpen is. We hebben in de buitenlucht op het strand geslapen, het luxe resort The Chedi bezocht om te lunchen, een beetje cultuur geproefd, over de oude Souk gehobbeld en gegeten bij een Arabisch restaurant. Dat laatste was een bijzondere gebeurtenis, want de Marokaanse ober leek niet gewend te zijn aan Westerse klanten (of überhaupt klanten, maar dit terzijde). Hij schudde ons de hand bij binnenkomst en kon zijn hart ophalen toen hij merkte dat we uit ‘het voetballand’ Nederland kwamen. Juist, het land waar Boukhari (“I have played football with him in Marocco”), Ramzi en El Ahmadi hun kunsten vertonen. Hij vertelde vrijuit over zijn eigen voetbalcarrière bij het nationale Marokaanse jeugdelftal, liet ons teamfoto’s zien en drukte bij vertrek een zooi telefoonnummers in de handen van Najim. Hij stamelde nog in het Marokkaans “het is een grote dag vandaag”, terwijl we verbaasd naar onze auto liepen.

Uiteraard wilden we ook nog even het uitgaansleven van Muscat beproeven. En waar we in Dubai verwend zijn met de meest luxe discotheken ter wereld, hadden we ons al ingesteld op een andere setting. “Le Pub” werd aangeraden (“nice Phillipino house-band”) in een uitgaansblad en zo zochten we naar het Al Falaj Hotel. Aangekomen bij dit hotel bleek het gebouw te gaan om een veredelde Bijlmer-flat. Het was het hoogste gebouw van Muscat met zijn acht verdiepingen, aangezien hoogbouw niet is toegestaan in de hoofdstad. Eenmaal op de achtste verdieping (waar Le Pub zich bevond), werden we alledrie toch nog verrast. Minke was de enige vrouw in de hele tent, die volgepakt zat met locals. Lang gewaad aan, hoedje op, bier erbij en vooral niet praten. Nee, de mannen zat geïndoctrineerd te geilen op de Fillipijnse huisband, bestaande uit twee veredelde dames van lichte zeden en (naar ik kon inschatten) hun oom achter de synthersizer. De dames waren een combinatie van de Zangeres Zonder Naam en Britney Spears: ze hadden de danskwaliteiten van de Zangeres Zonder Naam en de zangkwaliteiten van Britney Spears. Al met al hebben we ons hier uitstekende vermaakt door vooral om ons heen te kijken. Er werd zelfs af en toe meegeklapt (voorzichtig en niet te hard uiteraard): gekkenhuis! Dit was dus topvermaak in Muscat.

Terwijl een groot deel van jullie zich ongetwijfeld heeft vol laten lopen in de Tapperij of soortgelijke bestemming met Kerstmiddag, heb ik de laatste verplichtingen afgerond op het werk. Maandagavond was mijn laatste echte avond in Dubai. Terwijl Najim mij naar het dakterras lokte met een wel heel ongeloofwaardig verhaal(“Nu komen! Er liggen twee chicks topless in het zwembad!”), bleek dat mijn vrienden hier een BBQ hadden georganiseerd. Nadat ik de teleurstelling had verwerkt over het feit dat er dan toch echt geen naakte vrouwen in het zwembad lagen, kon ik de verrassing wel waarderen. Als aandenken heb ik een shirt van Van Oord met allerlei verwensingen erop mogen ontvangen. Uiteraard een shirt met mijn bijnaam bij Van Oord op de achterkant: Kapitein Rood Baard. De avond werd voortgezet in Jambase (die wel een fantastische huisband heeft) en afgesloten met een laatste wodka-jus bij mijn Mexicaanse stapmaatje.

En zo is het Kerst en wacht de tocht naar Zuid-Korea. Ondanks dat ik (natuurlijk) heel veel zin heb om te gaan, is het gevoel toch dubbel. Want het is echt jammer om de mensen hier in Dubai achter te laten, die er voor hebben gezorgd dat de afgelopen drie maanden onvergetelijk zijn geweest. Verder ga ik missen: het strand, het weer, de tomeloze ambitie, het heerlijke eten, het geld, de sfeer tijdens het uitgaan, de continue verandering, de bizarre projecten en het feit dat deze stad je altijd blijft verbazen. Maar ik ga vooral niet missen: de files, de chaos, de oneerlijkheid, de moderne slavernij op sommige bouwplaatsen, de zes werkdagen á 12 uur per dag, het gebrek aan voet- en fietspaden, het altijd de auto pakken, het deurbeleid bij discotheken, het gebrek aan echte gezelligheid, de oppervlakkigheid en de arrogantie van de stad.

Dubai, de stad die heel hard op zijn bek gaat of binnen 20 jaar het middelpunt van de wereld is. Het hangt af van de politieke situatie in het Midden-Oosten, de wereldeconomie, het slagingspercentage van de projecten en nog duizenden andere zaken hebben invloed. Ik heb er lang over nagedacht, maar ik durf geen scenario te voorspellen. Dubai danst op een koord en kan er af donderen, maar ook specaculair erop blijven balanceren. Over pakweg 15 jaar hoop ik een keer terug te komen.. En dan wil ik zien of deze stad daadwerkelijk New York voorbij zal gaan, project The World echt is geslaagd (mijn voorspelling: no fucking way!), Palm Deira aan de verwachtingen voldoet en hoe het dan is met de wetgeving en normen in dit land. Bovendien is dan duidelijk of de beste band van Dubai (check Abri op: www.myspace.com/abrimusic) is doorgebroken in de rest van de wereld.

Lon komt rond middernacht aan in Dubai en om 3:00 vertrekt onze vlucht naar Seoul. Lieve kijksbuiskinderen: hele fijne Kerst gewenst en sluit 2007 in stijl af. Ik hoop jullie te kunnen berichten vanuit de grootste stedelijke agglomeratie (afgezien van Tokio) ter wereld Seoul met 22,7 miljoen inwoners. Kapitein Rood Baard gaat op avontuur de wijde wereld in.

• 25 December 2007 - 13:48

Kaptein Haanstra:

Eeeyy welkom bij de kapteins familie :D. Helaas viel je mobiel uit net, maar ik wilde je nog hele fijne dagen wensen en een top vakantie / avontuur! Hoop dat je vanuit de jungle ook zo af en toe een computer kunt vinden om ons op de hoogte te brengen van je mooie verhalen.

Yallah! Bas

• 25 December 2007 - 14:23

Doint:

Baas!

hele goede feestdagen, goede jaarwisseling en veel plezier op je trektocht door "mijn werelddeel"!

ltrz xxx

• 25 December 2007 - 16:24

Bert,:

Ik vond het verhaal weer geweldig en we kunnen bij jullie weerzien praten over Muscat, geweldig.
    Vermaak je met Lon de komende tijden en tot heel gauw zullen we maar zeggen.
    Goed 2008, maar dat is denk al in gegaan.
    Bert.

• 26 December 2007 - 05:06

Travaille:

Hey Ed, zet je het bier vast koud? Ik zie je zo! x

• 26 December 2007 - 09:12

Suzie De P:

Hey Ed,

Was een super afscheids bbq avondje! Wat heb je hier toch veel dingen meegemaakt, wat je de komende paar maanden vast en zeker ook zal doen!! Wel even wennen aan de kou denk ik daar!
    Ga lekker genieten de komende tijd en up date af en toe wel even je site?! ben heel benieuwd naar je nieuwe belevenissen! take care

XXX
    Suzie de P

• 26 December 2007 - 10:30

Aniek:

Leuk verhaal weer! Fijne dagen en mooie jaarwisseling!!

• 26 December 2007 - 10:38

Thea:

Lieve Lon en Ed
    Jullie zijn nu bijna geland in Seoul en weer samen. Lief dat je nog even belde Ed en mooi om te zien dat je op dezelfde plekken in Muscat was.Nu verder genieten ene..een heel gelukkig en mooi startend NIEUWJAAR! we love you!!
    liefs,Thea

• 26 December 2007 - 13:24

Fleur:

Eddie!

Leuk je nog ff gesproken te hebben gister! Heel veel plezier met Lon in Seoul en de rest van de reis!

Liefs Fleur

• 27 December 2007 - 13:56

Manon:

Wij missen onze roodbaard hier in het koude kikkerlandje,,, en Lon natuurlijk ook:)
    Ik ben benieuwd naar de verhalen uit Zuid-Korea en zie je volgende jaar!
    Kus van mij!

• 27 December 2007 - 22:32

Erik-Jan:

Goedemorgen SEOUL!!! (Edwin, Lon, en Peter) Ik heb net het dankbare genoegen gehad om een tijdje met Peter te msnen. Edwin, lon we hebben jullie hier gemist! Kerstmiddag verhalen waarschijnlijk wel van Peter gehoord en tweede kerstdag was ook weer een feestje.

Maar jullie zijn het echte feestje aan het vieren!! Geniet ervan!!

Kusjes!!!

• 29 December 2007 - 11:20

Hester:

Hee ed,

heel veel plezier op je nieuwe avontuur en tot in 2008!

liefs Hester

• 29 December 2007 - 17:28

Henk En Kim:

Hallo Edwin,

Het vorige bericht is niet goed doorgekomen, dus een nieuwe poging. We hoopten op de valreep nog even een berichtje te plaatsen maar helaas, niet gelukt.
    Beetje afgezaagd, maar ook wij hebben je verhalen met heel veel plezier gelezen. Fijn te horen dat je je tijd in Dubai goed door bent gekomen. Nu genieten van jullie tijd samen. Nog heel veel plezier!

Liefs Henk en Kim

• 30 December 2007 - 22:10

Judith:

Ik wens jou, lon, peter en jin alvast een gelukkig nieuwjaar EN supertrip toe!
    Hoop dat er nog een mooi verhaal vanuit Seoul en de verdere reis volgt!
    Liefs,
    Judith