So Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Edwin Wijlen - WaarBenJij.nu So Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Edwin Wijlen - WaarBenJij.nu

So Seoul

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

31 December 2007 | Zuid-Korea, Seoel

Hierbij het eerste bericht uit Korea: het land waar de mannen meer ijdel zijn dan Nederlandse vrouwen. Waar zelfs een lege bus ruikt naar knoflookadem en alles geordend is. Van de zogenaamde winter in de woenstijn (lees: 25-30 graden, geen vuiltje aan de lucht en nog regelmatig het zweet in de bilnaad) naar 5 tot 10 graden vorst. Je zou er bijna een winterdepressie van krijgen. Na een busreis van het vliegveld richting een van de downtown-centra (een stad van meer dan 20 miljoen inwoners kan het niet doen met een centrum, maar heeft er tientallen), stonden Jin, zijn broertje Jua en hun goede vriendin Jacky ons op te wachten. Het was uiteraard fantastisch om hen weer te zien.

Om eerst even 'bij te praten', besloten Lon en ik om niet meteen bij Jin in huis te gaan maar twee nachten in een hotel te verblijven. Maar hotels zijn een verhaal apart in Korea. Ter algemene info: in dit land neem je je vriend/vriendin niet mee naar je ouders, voordat je toch wel serieuze trouwplannen hebt. Scharrels zijn al helemaal uit den boze. Maar de Aziatische jongeren hebben minstens zo’n bruisend uitgaansleven als Nederland. Tel daarbij op een flinke dosis alcohol, een flinke bak hormonen en opgekropte seksuele frustraties: dan heb je toch een plek nodig om los te gaan. Daarom hebben ze in Seoul heel veel „kind of hotels“ (quote van Jin). De kwalificatie „ hotelkamer“ verdient dit veredelde afwerkhok namelijk niet. Een bed past net in de kamer. En wanneer je hieruit stapt, sta je bijna in bad. Bovendien siert een groot plasma-scherm de gehele wand met daarbij een soort kauwgombalsysteem. Enige verschil is dat je geen snoep krijgt wanneer je er geld in gooit, maar fullscreen Aziatische porno. Het Oost-Duitse bloemetjes motief maakt de B-film setting af. Dat voor het „kind of hotel“ auto’s staan met afgeplakte nummerplaten, geeft aan dat het geen overnachtingsplek is om trots op te zijn.

De eerste dagen zijn we voorzichtig bijgekomen van onze jetlag en hebben we die gekke Travaille mogen verwelkomen. Na twee nachten in het „kind of hotel“ zijn we richting het huis van de ouders van Jin gegaan. Inmiddels zijn we helemaal opgegaan in “the Korean way of life”. Het is wel oppassen met de omgangsvormen hier, want zonder dat je het door hebt kun je iemand ongelooflijk beledigen. Altijd iets aangeven of –nemen met twee handen, nooit je stokjes rechtop in je rijst prikken en altijd je schoenen uitdoen als je een ruimte binnenkomt. Een fooi geven is niet beleefd, maar een teken van patserigheid en een bewijs van slechte manieren. En zo zijn er nog heel veel dingen, waar je op moet letten. We genieten hier vooral van het eten, want dat kan in deze 24-uurs economie overal en altijd. Supermarkten gaan niet dicht, telefonisch bestellen kan 24/7 en op straat struikel je over de eetkraampjes. Seoul staat nooit stil en leeft altijd.

Jin heeft een heel programma voor ons uitgestippeld, sleept ons overal naar toe en geeft trots uitleg. De grootste gevangenis van Seoul tijdens W.O. II toonde de gruwelheden van de Japanners, die tijdens de bezetting van dit land veel Koreanen hebben gemarteld. Verwar een Koreaan dan ook nooit met een Japanner... Een overdekt (!) pretpark bracht vooral hilariteit op het gebied van gillende Koreanen in attracties. En een bezoek aan een traditionele spa bevestigde een ander (kleiner) vooroordeel over de mensen in Azie...

Verder zijn we vrijdagavond naar Club Night geweest in Seoul. Mensen, Koreanen weten pas wat feesten is. Een gebied zo groot als de gehele binnenstad van Enschede met alleen maar clubs, discotheken en (karaoke-)barren. Voor omgerekend 13 euro krijg je een bandje, die recht geeft op entree in alle clubs. Na wat indrinken bij een groep Koreaanse studenten volgde een avond vol hiphop-muziek (ze verstaan er geen fuck van, maar proberen toch mee te rappen met Snoop Dogg), bier en heel veel clubs. Maar de echte topper volgde de avond erna. Jin nam ons mee naar zijn vriendengroep, die eerst de kat uit de boom keken. Maar gooi er wat spraakwater in en het gaat los. De avond eindigde in een karaoke-bar, waar het he-le-maal los ging. Ik kan het niet onder woorden brengen, maar hoop dat de foto’s een beetje een indruk geven van de absolute chaos.

Er staat voor de komende dagen nog veel meer op het programma. Volgende week maandag vliegen Lon en ik hier weer weg, Peter een week later. Voor vanavond wensen Peter, Lon, Jin en ik jullie allemaal een superfeest toe, drink niet meer dan ons en maak er een nog beter jaar van in 2008!

Kombeh!

• 31 December 2007 - 13:21

Donny:

Ey kil,

ik wens jou/jullie ook het allerbeste voor 2008!

grtzzzzz

• 31 December 2007 - 13:22

Steef:

Hey Ed, Peet en Lon,
    Ziet er echt super uit daar!!!Kan me voorstellen dat het echt een totaal andere wereld is, echt supercool!!!Wens jullie alvast een goed uiteinde!!!!Veel plezier daaro!!
    Dikke Kussen Steef

• 31 December 2007 - 13:23

Donny:

ps. wat een topfoto's!! :D

• 31 December 2007 - 14:37

Marco:

Wat een geweldige reis. Kan me goed voorstellen dat je dat allemaal wilde zien en meemaken, top!

Alvast een goede jaarwisseling vanuit Hengelo.

Gr. Marco

• 31 December 2007 - 16:08

Richard:

Oh mijn hemel, Travaille en Ter Wijlen in één Koreaanse stad!
    Veel plezier nog, alvast een super 2008 gewenst en de groeten aan mijn meest succesvolle beurs-salesman!

Greetz from Eanske

Richard

• 31 December 2007 - 17:25

Astrid:

Hey Lon (en natuurlijk ook Edwin),

Leuk om te lezen je verhaal van Korea! Klinkt erg leuk allemaal! Heel gezellige oud en nieuw gewenst vanuit Enschede!

Liefs, Astrid

• 31 December 2007 - 18:45

Martin V:

Dat was nog ff lekker wakker worden net hier met jullie boeventronies voor de wepkem!

Herkenbare taferelen mbt de tradities en gebruiken, nagenoeg hetzelfde als in Japan.

Dikke likjes voor jullie allemaal daar en een gelukkig nieuwjaar gewenst vanuit Chicago!

• 31 December 2007 - 22:16

Najim:

Vette shit ouwe (zag ik daar nou 3 borden vol met shushi?). Beste wensen.

Najim

ps. In Dubai I've just been to the new year's fireworks, the fireworks, very nice.

• 01 Januari 2008 - 14:48

Nienke:

Te gek! Voor jullie allemaal de beste wensen voor 2008! Dikke kus nien

• 01 Januari 2008 - 15:02

Erik-Jan:

Heerlijk verhaal om te lezen!! Helemaal fantastisch met de bijbehorende foto´s!!!

Allemaal een heel gelukkig nieuwjaar en tot snel!!

Kusjes!!!

• 01 Januari 2008 - 15:20

Rudy:

Gasten, gelukkig nieuwjaar aan jullie ook dan maar. Pas goed op elkaar en trek je jas aan bij het naar buiten gaan.

• 01 Januari 2008 - 18:17

Bas:

Jungs, ook jullie een goed 2008 gewenst!

• 01 Januari 2008 - 19:26

Fleur:

Haihai!

Wat een hoop beleefd al weerin zoi'n korte tijd. En super foto's!
    Tis wel stil hoor zonder je Lon, het begint steeds meer te "spoken" ;-)

Have fun!

kus fleur

• 01 Januari 2008 - 20:29

Cis:

Die foto voor mister snijders is erg goed gelukt als ik dat zo bekijk!haha
    Veel plezier en voor jullie allen natuurlijk ook al het goede voor in 2008!
    Liefs Cis

• 02 Januari 2008 - 07:51

Miss Minky:

Hee Edwin & Lon,
    allereest Happy New Year!! De beste wensen voor 2008!!
    Wat een leuk verslag weer en geweldige foto's! Echt een andere wereld! "Very nice" ;)

Ik wens jullie nog heeel veel plezier!

Groetjes vanuit Dubai
    xxx

• 02 Januari 2008 - 09:04

Bert & Thea:

Het telefoontje was al fijn, met dit verhaal en foto's is het helemaal fijn om te weten dat jullie je zo vermaken.

Heel veel plezier nog, zoals gezegd "een gezond 2008" en tot "gauw".
    Bert.

• 02 Januari 2008 - 12:00

Mie & Mar:

Hey zussie en ed!!

Een ontzettend goed nieuw jaar toegewenst, zo te zien is dat goed gestart! Veel plezier, en wij genieten hier van jullie verhalen en foto's, heerlijk.

Dikke kus van ons!

• 02 Januari 2008 - 13:18

Eef & Koen:

Hai Lon en Ed!
    Wij willen ook ff kusjes geven en jullie een heeel fijn, romantisch en goed jaar vol gave toekomstplannen wensen!!
    Verhaal plus de foto's zijn top om te zien!
    =Veel plezier samen ;-)

Dikke kus,
    Eef en Koen

• 02 Januari 2008 - 18:52

Vader Travaille:

Hey Edwin en Lon,
    Nog alle goeds voor 2008 gewenst vanuit de metropool Hengel. Vandaag van Peter de link naar deze website gekregen en al je verhalen en foto's gezien.
    Fantastisch man wat een ervaring.
    En pas een beetje op die Travaille zolang jullie daar nog zijn

• 02 Januari 2008 - 21:59

Aniek:

Wow :) en wat een indrukwekkende foto's hihi, geeft wel erg goed weer wat voor gezellige toestand het daar is!! Superleuk! Geniet ervan, goed begin van 2008!!!
    xxx

• 03 Januari 2008 - 15:39

Michel En Irmi:

Hey Lon en Ed,

Ziet er gezellig uit, ondanks de enorme kou, brrr. Aziaten en karaoke=chaos, overal ter wereld ;) Super leuk jullie even ad foon te hebben gehad, was erg verrast! Have fun en tot snel.

Liefs Michel en Irmi

• 05 Januari 2008 - 11:00

Die Mama:

Lieverds, zomaar even tussendoor.Wat een feest die reis van jullie.Alles goed hier. we gaan nog even een nieuwjaarsborrel geven vanavond met de ronde tafel=feest! Bij jullie alles goed? en maandag weer verder... we horen of lezen het wel weer. Liefs van ons,Thea xxx

• 05 Januari 2008 - 13:17

Martin :

Hey Leute,

Eindelijk heb ik dan de tijd gevonden alle verhalen te lezen.
    Briljant geschreven.....:)
    Have fun in Azie.....Happy 2008!!

Groetn uut Zwolle, Martin