Not a tourist - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Edwin Wijlen - WaarBenJij.nu Not a tourist - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Edwin Wijlen - WaarBenJij.nu

Not a tourist

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

06 Januari 2008 | Zuid-Korea, Seoel

Op de valreep vanuit Korea even een laatste bericht, want morgenvroeg om 11:35 plaatselijke tijd staat onze vlucht naar Bangkok gepland. De tijd in Seoul zit er helaas alweer op en over 4 uur gaat de wekker... Daarom snel een korte review van de afgelopen week.

De oudjaarsavond was anders dan verwacht. Waar je bij Azie vooral denkt aan vuurwerk (het spul wordt immers bij de Chineze buren in elkaar geknutseld), waren de slappe Romeinse kaarsen van ons de enige verlichting in de straat. Het was echter dermate koud, dat het branden van deze veredelde spatterkaars al bijna te lang duurde om de klauwen niet bevroren te krijgen. De moeder van Jin was jarig op 1 januari, dus om 0:00 hebben we haar overspoeld met cadeaus en zeer zuivere verjaardagsliedjes (in de karaokebar is natuurlijk flink getraind). Ze was duidelijk aangedaan door de presentjes die Peter, Lon en ik voor haar hadden gekocht. Jin fungeerde als tolk en tekende uit haar mond op ze ons “als haar kinderen beschouwde“ en dat ze het oprecht een eer vond om ons te ontvangen in haar huis... De gastvrijheid die wij hier meemaken, is ongekend voor Europese begrippen en we blijven er versteld van staan.

De afgelopen week stond vooral in het teken van de echte Koreaanse cultuur. Jin nam ons trots mee naar vele familieleden. Zo hebben we gegeten met zijn nicht in het restaurant van zijn oom, op bezoek en uit eten geweest met een tante en zijn we vanuit Seoul het platteland op gegaan op vijf uur rijden van de hoofdstad. Drie dagen zijn we richting de bergen gegaan, waar een andere tante van Jin haar huis heeft. Het boerenleven en het berglandschap waren een leuke afwisseling van de gekte in Seoul, waar het overal hectisch is. De tante van Jin overspoelde ons (uiteraard) met eten, eten en nog meer eten. We zijn inmiddels koningen met de chopsticks en hebben elke dag in Korea nog traditioneel gegeten. Dat is inherent aan het feit dat we nu ongetwijfeld van een meter of 20 al ruikbaar zijn vanwege de overload aan knoflook. De tante van Jin had elke avond alle buren uitgenodigd, die langskwamen om ons te inspecteren. Communiceren ging lastig, aangezien geen van alle locals ook maar een woord Engels sprak. Maar een traditioneel Koreaans spel (soort mens-erger-je-niet, maar dan anders) kon met lichaamstaal nog worden gespeeld de laatste avond. Gelukkig stond er ook nog wat op het spel, want Koreanen houden ervan om geld in te zetten. En zo zaten 10 Koreaanse boeren uit een bergdorp onder de rook van Seoul te spelen om 7 euro per potje met een paar verdwaalde Nederlanders. De hilariteit was groots en uiteindelijk gingen de kaaskoppen er met de pot vandoor. De locals hadden de tijd van hun leven. En wij uiteraard ook. Dit zou je als normale bezoeker van een land nooit meemaken. Jin verwoordde het treffend: „You are not a tourist anymore. You have seen the real Korea now.“

Wat een gastvrijheid en wat een respect voor de medemens. Overal werden we met open armen ontvangen. De afgelopen twee weken hebben een onuitwisbare indruk achtergelaten. Morgenvroeg nemen we afscheid van de mensen hier, maar met in ons achterhoofd dat Jin zo snel mogelijk naar Nederland wil komen om zich definitief te vestigen in ons kikkerlandje. We voelen ons bevoorrecht dat hij ons het echte Korea heeft laten beleven. Want zo voelden we ons vooral: not a tourist anymore.

• 06 Januari 2008 - 17:38

Guus En Karien:

Hoi Edwin,
    Leuk om op deze manier je avonturen mee te maken....lang niet gesproken maar het ziet eruit alsof je alles goed voor elkaar hebt. Nog heel veel plezier met je reis. Groetjes aan Peter en we blijven al je verhalen lezen!!! Groetjes!!!

• 06 Januari 2008 - 18:24

Michel En Irmi:

Hallo!
    Wat weer een belevenissen!! Super om te lezen en ook het filmpje was leuk. Ik (Irmi) ben me aan het voorbereiden om morgen weer te gaan werken... :(
    Heel veel plezier in Thailand!

Dikke kus

• 06 Januari 2008 - 19:26

Aniek:

Gezellig verhaal weer, beetje jammer van t vuurwerk alleen haha. Schrale troost dat er in Hengelo zo'n dichte mist hing dat ze daar ook niets hebben gezien. En hier in de ghetto van Utrecht hebben ze 3 keer een tsjernobyl gebouwd en kwam van siervuurwerk ook niet wat terecht:P. Maar uit de (jaloersmakende) foto's maak ik op dat rest helemaal goed zit! Enjoy!
    x aniek

• 06 Januari 2008 - 19:46

Karin:

Lieve Edwin en Leonne
    Toegeven tís wat laat maar een geweldig 2008 gewenst voor jullie samen.Ben zo'even jou /jullie belevenissen aan het het lezen(was helemaal achterop) en ik ben helemaal......stil, wauw wat jullie allemaal beleven hebben maar weinig mensen in 1 mensenleven meegemaakt. Jullie enthousiasme de liefde voor de mensen die je nu omringen het is van een onschatbare rijkdom, geniet en houd het vast voor heel lang. Een hele goede reis naar Thailand, lekker weer in de zon. Heel veel liefs van ons viertjes uit Emmen Dikke kus van Rein Karin Bart Jan en Annemay*******
    (p.s. Annemay bedankt jullie voor het mooie cadeautje voor d'r verjaardag)

• 06 Januari 2008 - 19:58

Donny:

Eyooo,

leuk verhaaltje weer en leuke foto's/filmpje! Hier in hengelo was het met oud&nieuw ook maar een laffe bende met die mist. Veel plezier op jullie doortocht!
    ltrzzz

• 06 Januari 2008 - 20:01

Annemieke:

Hey Edwin,
    klinkt weer goed! Maar we hadden al gezien dat jullie t naar jullie zin hadden;)Wij hebben wel een onwijs gave vuurwerk-show gezien op Navy Pier!! Nu weer alleen en aan t werk:( Heel veel plezier tijdens jullie verdere reis, misschien hoor ik nog een keer wat van je over de skype!
    x Annemieke

• 06 Januari 2008 - 21:51

Erik-Jan:

Mooi verhaal en mooie foto's en filmpje! Haha Lon: " Is it dog?" :D Super!

Peter en Edwin ik heb me kostelijk geamuseerd om jullie optreden gisteravond voor de webcam. Helaas toen ik het eindelijk alles voor elkaar had, wilde de computer niet meer en schakelde die zichzelf uit. Daarna waren jullie denk ik het bed in gevlucht!

Lon en Edwin heel veel plezier en Lon heb jij wel je luchtige kleren al? Zijn ze al aangekomen ;)

Geniet van jullie verdere reis!!!

dikke kus voor jullie!

• 07 Januari 2008 - 09:36

Bas:

Ey jongens en dame!
    Even een kanttekening... Peter géén toerist meer...?! Hmm.. dan is die jongen toch echt veranderd (hij zit dan ook niet meer in zijn 'comfortzone' tussen de IJssel en de Duitse grens).
    Succes in Bangkok! Vergrijp je niet stiekum aan al het 'moois' dat dat land te bieden heeft ;).
    Cheers!!

• 07 Januari 2008 - 18:00

Stan:

He Edje,
    Weer mooi om je avonturen te horen. Klinkt wel goed daaro. Ik ga als ik afgestudeerd ben denk ik ook maar eens een kijkje nemen in de regio. Ja afgestudeerd.... Heb vandaag de eerste dag van mijn afstuderen beleefd. Wie had gedacht dat die dag zo snel zou komen haha ;)
    Mijn ouders hebben nog wel verslag gedaan van het gezellige eten in Dubai. Maar ik denk dat het echte genieten voor jou toch op dit moment is!! Geniet ervan!
    Veel plezier nog met zijn allen en tot snel!

• 07 Januari 2008 - 19:58

Thea En Bert:

Het was mooi om jullie even aan de tel. te horen vandaag. geniet er maar lekker van dan hebben wij weer de mooie verhalen om mee te genieten...liefs Thea

• 09 Januari 2008 - 07:13

Najim: