Overgave en achterdocht - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Edwin Wijlen - WaarBenJij.nu Overgave en achterdocht - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Edwin Wijlen - WaarBenJij.nu

Overgave en achterdocht

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

12 Januari 2008 | Thailand, Chiang Mai

Hierbij het eerste bericht vanuit Thailand, van waaruit de trip door Zuid-Oost Azie is afgetrapt. Na afscheid te hebben genomen van Jin, Jua en Peter maandagochtend (die de nacht door hadden getrokken en de alcoholdamp als een mist om zich heen hadden hangen: respect daarvoor uiteraard) en een vlucht van 6 uur waren we aangekomen in Bangkok. Een prettige overgang van de vrieskou naar de tropische temperatuur van Thailand. Voor de rest was de omschakeling niet zo groot. Want waar Seoul druk was tot af en toe het krankzinnige toe, doet Bangkok er weinig voor onder. Waar Koreanen echter veel structuur hebben, is de chaos groter in de Thaise hoofdstad en de smog nog een graadje erger (en wij maar denken dat dit niet mogelijk was). Deze stad geldt als beginpunt voor praktisch alle reizen in dit gebied en dat is te merken. Vooral Khao San (waar ons hostel een steenworp vanaf zat) bestaat louter uit guesthouses volgepakt met vage backpackers, behangen met overbodige touwtjes, vage T-shirts en als het even kan dreadlocks. De sfeer moet aandoen als het hoogtepunt uit de jaren '60 en '70. Die ouders van ons hadden het zo gek nog niet...

Het grote nadeel van al deze bezoekers is echter dat alles overtoeristisch is. Als blanke staat geld op je voorhoofd geschreven en de locals proberen je op elke mogelijke manier af te zetten. Daarbij hebben ze een uitgebreid commissie-systeem opgezet, waarbij de toerist uiteindelijk alle zakken dient te vullen. Gevolg is dat je altijd op je hoede moet zijn, want zelfs de staatsinstelling Tourist Authority Thailand probeert je een poot uit te trekken en betaalt commissies aan de Tuk Tuk-drivers (het minst betrouwbare soort Thai). Onze Hollandse nuchterheid en gezonde achterdocht heeft ons behoed voor woekerprijzen en afzetterij.Bangkok heeft overigens schitterende plaatsen om te bezichtigen, vooral de ontelbare tempels. Het nadeel is echter wel dat je in rij loopt met heel veel andere toeristen. Toen we na twee dagen Bangkok informeerden voor de trein richting het Noorden, kregen we de keus: of dezelfde avond of een week later, want de rest van de treinreizen zat volgeboekt. Dus na twee dagen Bangkok hebben we de trein gepakt richting het noorden en in een nacht (13 uur) 600 km afgelegd (voor een trein nogal traag, maar slapen biedt uitkomst).

Op dit moment zitten we dus in het Noorden van Thailand: Chiang Mai, een stad met een gemoedelijke sfeer, vriendelijke mensen en spotgoedkoop (avondeten is ongeveer 2 euro, overnachting 4 euro per persoon). De lichamen moeten nog wel even wennen aan Azie, waar ze duidelijk nog geen Smaakpolitie hebben. Waar Lon de laatste avond in Korea vooral op de knieen aan het toilet zat, was het in Chiang Mai mijn beurt. De Pakthoi van twee uur eerder die avond kwam er met de kracht van een hoge-druk-reiniger weer uit. Het porselein van de pot heeft het ternauwernood overleeft. Maar Westerse maagjes zijn voor mietjes, dus gewoon stug dooreten in die meuk. Het went vanzelf wel. Gisteren hebben we een scooter gehuurd (3 euro per dag, wat een schitterend land) en zijn we naar Poi Suthep gereden. Dit is een tempel bovenop een berg, waar je via een lange slingerweg naar toe moet rijden. Af en toe koud, maar uiteindelijk een schitterend uitzicht. De Thaise kapper is ook bezocht door ondertekende; deze hield er echter nogal een 80's style op na (zie foto). Gelukkig kan Lon goed met een tondeuse overweg...

De komende drie dagen gaan we onder begeleiding de jungle in. Na deze tocht proberen we zo snel mogelijk in Laos te komen. Het exacte reisplan is nog dagelijks aan veranderingen onderhevig, dus er valt verder nog weinig over te zeggen. Morgen eerst maar eens Tarzan de hand schudden. Niet teveel plannen, daar moeten we onszelf maar aan overgeven...

• 12 Januari 2008 - 17:14

Karlijn:

Bizar om al die foto's te zien die ook m'n eigen laptopje staan... Wat een geweldig relaxed land is Thailand toch! En als je maag het eenmaal aankan, dan ga je ook van de Thaise keuken houden - let maar op! Straatkraampjes vermijden helpt al wel :) Lekker blijven genieten & ben heel benieuwd hoe je Laos vindt!Sawadika! X Karlijn

• 12 Januari 2008 - 17:34

Koen:

Goed verhaal, lekker kort! Wat een fantastsiche trip maken jullie toch. Maar goed... in Enschede is het ook gezellig...
    Veel plezier en genieten!
    groet, Koen

• 12 Januari 2008 - 20:05

Marco:

Ik heb het idee dat je elke aflevering meer een geheel met je omgeving wordt. Ik verwacht je dan ook in een monnik kostuum terug te zien.

Serieus, was weer een interessant verhaal. Kijkend richting de stadhuistoren van Hengelo zie ik regen, denk dat jij het vast beter voor elkaar hebt, geniet er van!

Gr. Marco

• 13 Januari 2008 - 11:34

Travaille:

Karaoke: Nirvana in je eentje is lang niet zo leuk!
    Eten: op Jeju Island vond mijn maag het ook welletjes en moest ook ik op de knietjes...
    Drinken: Geen soju meer voor mij en onze foto hangt op de Grolsch poster!
    Weer: Sneeuw, koud (maar daar merk je 's nachts niet zoveel van..) No daylife...

Veel plezier beiden en laat je niet gek maken door die bamibakkers he!

• 13 Januari 2008 - 22:17

Rudy:

Zeiken over backpackers, maar er zelf eentje uithangen jammer hoor. Leuke rugtas eddie, leuk ook diezelfde petjes, mis alleen nog twee dezelfde scooters met een landkaartje voor op het stuur.

Maarre veel plezier dan maar... Kusje

• 14 Januari 2008 - 09:23

Thea:

Heel fijn om weer wat van jullie te vernemen.Ziet er fantastisch uit. Indrukwekkende foto`s met een mooi verhaal. Lijkt mij heerlijk om zo te zwerven.. geniet maar lekker verder samen.
    liefs en dikke kus, je mams ene..thea

• 14 Januari 2008 - 19:10

Ehlin:

Reactie? I think simply that you stole my photos...
    :-) Was in Thailand as well and made very similar photos.

PS: Since you got me on facebook, I understood the mails I am getting from you sometimes ... :-/

Have fun and take care!!!
    Ehlin

• 14 Januari 2008 - 19:14

Ehlin:

PPS: Give me more videos!

• 14 Januari 2008 - 20:19

Nienke:

Inderdaad een stelletje afzetters die tuktuk drivers. Op onze eerste avond in Bangkok wilden we gaan eten in een vis restaurant. Dus dan pak je een tuktuk om daar naar toe te gaan. Goh wat een vriendelijke man dachten wij, hij brengt ons naar het beste restaurant en dat voor niks, en ja hij wilde ons ook wel weer naar het hostel terug brengen, geen probleem verzekerde hij ons. Tja toen hadden we natuurlijk al natigheid moeten voelen...maar naief en hongerig als we waren niks gevoeld. Dus heerlijk gegeten, snelle bediening met maarliefst vijf man sterk, alles kon besteld worden géén probleem. Totdat we de rekening gepresenteerd kregen, zo ongeveer vermenigvuldigen met een factor 40 voor wat normaal is voor een bordje voedsel in thailand. En mister Tuktuk? Die zat met een zeer tevreden gezicht een beetje relaxed op ons te wachten.. kwaad worden had weinig zin, de afperser sprak opeens geen woord engels meer... Succes daar!

• 14 Januari 2008 - 20:55

Piet:

Hey Lon en Ed, ziet er goed uit joh!! Ben toch wel jaloers als ik jullie foto's zo zie :p

Have fun!

• 15 Januari 2008 - 10:41

Valérie:

Ik ben inmiddels weer helemaal bijgelezen...door mijn eigen rondreis heb ik je verhalen niet meer kunnen lezen! Top dat je nog de tijd hebt genomen om wat online te zetten. Zo te lezen is het tot nu toe fantastisch geweest! Ook de foto's...vooral die zure koppies aan het 'ontbijt'! Cool dat Jin op zijn beurt nu zijn cultuur heeft kunnen laten zien! Geniet nog van de rest van jullie reis! Ik kan je vertellen dat het weer even wennen is in NL te zijn...

• 15 Januari 2008 - 10:51

Manon:

Eddy en Lon,

Stikjaloers zit ik achter mijn PC te genieten van jullie verhalen.
    Andere mensen (lees ik) zitten druk te leren voor hun tentamens...
    Shit, daar ging mijn pauze...

Ik ga weer verder!
    (K) van mij!

• 16 Januari 2008 - 10:34

Erik-Jan:

Heel mooi verhaal en fijne foto's! Had Travaille net aan de telefoon en die is gisteren ook goed aangekomen. Hij komt zo gezellig naar de UB om even een bak koffie te doen en zijn verhalen te vertellen! Ja we zijn druk bezig met de studie!!

Maar gelukkig kan ik met jullie verhalen en foto's af en toe even lekker wegdromen! :)